MOPS -muotoilutehtävänanto

Toim. huom. Kuvia tuotoksista postauksen lopussa

Tervetuloa vuoteen 2030! Koolla on 85 käsityönopettajaa, jotka muodostavat 17 suunnittelutiimiä. Jokainen heistä on opiskellut vuonna 2016 voimaan tulleen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti muotoilua osana monimateriaalista käsityönopetusta.

Ensimmäisenä tehtävänä on ideoida ja muotoilla istuimen prototyyppi postmodernismin hengessä. Kaikkien 17 tiimin prototyypeistä valitaan muutama jatkokehittelyyn.

Kyseessä on pikamuotoilutehtävä. Aikaa on vain 30 minuuttia. Käytettävissä on kierrätysmateriaalia, ideointia tehdään paperille ja materiaaleja sommitellen.

Tiimin visualisti dokumentoi työskentelyä kuvaamalla ja videoimalla. Tiimin luova johtaja lukee saamaansa tehtävänantoa ja pitää huolta, että pikatehtävä saadaan määräajassa hoidettua. Tiimin muotoilijat vastaavat suunnittelupiirroksista ja prototyypin valmistamisesta.

1 IDEARIIHI (10min)
Kirjoittakaa paperille ideoita, piirtäkää kuvia, tutustukaa materiaaleihin pöydällä
Visualistin tehtävä: ottaa kuvia työskentelystä, lopullisesta ideapaperista, materiaaleista

Vinkkejä työskentelyyn:
  • etsikää safari-selaimella kuvia postmodernismista. Selaimessa valmiina yksi välilehti, jossa kuvia. 
  • mitä asioita postmodernismista tuoliin poimitte? esim. muotoja, rytmejä, linjoja
  • Mitä tuolin olisi tarkoitus viestiä? 
  • Mihin käyttöön tuoli olisi tarkoitettu?
  • Onko tuolissa jokin juju eli onko siinä joku käytettävyyttä lisäävä ominaisuus tai joku esteettinen jippo
  • mittasuhteet, jalat, selkänoja...

(Osion linkit 2016 opsiin, 3-6 lk Ideointi: “havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi”, “Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti”, 7-9lk Muotoilu: “hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.”  )

2 MUOTOILU (10min)
Valitkaa jatkokehittelyyn soveltuva idea ja työstäkää siitä prototyyppi (tai kaksi).
Visualisti dokumentoi prosessia valokuvin ja/tai videoin ja ottaa kuvan lopullisesta/lopullisista prototyypeistä.

(Osion linkit 2016 opsiin, 3-6 lk “Suunnittelu: Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi”. 7-9lk Innovointi: “Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi, 7-9LK Kokeilu: “Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja sekä käytetään luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita”. )


3 PROSESSIDOKUMENTAATION JULKAISEMINEN (5min)
Visualistin johdolla kirjoitetaan prosessista yksi postaus, johon liitetään kuvat, videot ja niitä selittävä teksti. Otsikoksi laitetaan tiimin nimi. Jos aika loppuu, visualisti ehtii kyllä esim. lounastauolla.


(Osion linkit 2016 opsiin, 3-6 lk: “3-6lk Dokumentointi ja arviointi: “Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia, suunnittelua ja dokumentointia”)

Muita 2016 opsin asioita pajassa:
“Käsityön tekeminen on tutkivaa, keksivää ja kokeilevaa toimintaa ja siinä toteutetaan ennakkoluulottomasti erilaisia visuaalisia, materiaalisia, teknisiä sekä valmistusmenetelmällisiä ratkaisuja. “
“Opetuksessa korostetaan yhteisöllistä toimintaa.”
Oppimisympäristö: “Tieto- ja viestintäteknologia on olennainen osa monipuolisia oppimisympäristöjä”, “Kokemukselliset ja toiminnalliset työtavat”, “draamatoiminta”



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti